יעקב צור גרובר

באמסטרדם התברר לי כי לאשתי היה מאהב

באמסטרדם התברר לי כי לאשתי היה מאהב

מעשה שהיה כך היה. בעת אחד מביקורי אצל אורה ואמיר חברינו הטובים סיפרה לי אורה כי באחד מביקורי שלומיתי שלי, אצל אורה ואמיר בצרפת שם שהו בשליחות המדינה, ביקשה שלומית לראות את קברו של ואן גוך בכפר הציורי אובר-סור-אואז (Auvers sur Oise) מרוחק כ שלושים ק"מ מפריז . על פי סיפורה של אורה הביקור בכפר יצא מיד לפועל ביום ראשון הקרוב שהוא יום שבתון לצרפתים. במהלך הביקור  בין האתרים המוכרים מציורי ואן גוך בכפר  נראתה שלומית נרגשת, ועצורה ולא התבדחה כדרכה. השלושה עברו בכפר היפה לא פסחו על אף אתר שהיה לו קשר לואן גוך כשפניהם מועדות לבית הקברות המקומי. השלושה נגשו לקבר ואן גוך ואחיו טאו. קבר האחים לבית ואן גוך נראה מוזנח ונראה שהעשבים לא נוכשו והקבר לא טופל. להפתעת אורה החלה שלומיתי שלי לנקש את העשבים ולנקות הקברים באהבה ובשקידה, רק כששלומית סימה את הניקיון שמו השלושה את פעמיהם חזרה לפריז כששלומית חוזרת לעצמה ומספרת אנקדוטות ובדיחות .

מאז שאורה סיפרה לי את הסיפור סערה רוחי, מקנאת אוהב, כשאני אומר לעצמי חייתי ליד שלומיתי שלי ארבעים ואחת שנים ועוד שישה חודשים ולא ידעתי כלל על יחסה המיוחד לוינסנט. בחג ראש השנה האחרון הוזמנתי ע"י בני רועי לבקר בהולנד, זו הייתה הזדמנות להקדיש זמן לואן גוך ועבודותיו ובאותו זמן לנסות ולהבין מה הייתה מערכת היחסים בין אשתי לאותו וינסנט ואן גוך שחי בסוף המאה התשע עשרה. כך מצאתי את עצמי מבקר במוזאון "ואן גוך" באמסטרדם.

המוזאון מכיל ארבע קומות ובכולן מוצגים עבודות של האומן ההולנדי. לא אלאה אותך הקורא בפרוט העבודות המוצגות במוזיאון ואגש ישר לעניין. ובכן הקשר הראשון בין שלומית לואן גוך התגלה לי כבר בקומה הראשונה שם התברר כי ואן גוך בדיוק כמו שלומיתי שלי חיפשו דרך חדשה שבה יוכלו להביע את עצמם ורעיונותיהם. כך נראה שדה חיטה ששניהם ציירו במריחות עדינות של כתמי צבע שיוצרים שדה חיטה הנעה ברוח קלילה, הדמיון בין העבודות מדהים ומגלה יכולת ודמיון מפליא. בקומה השנייה של התערוכה הוצג ציור חדרו של ואן גוך. בדמיוני ראיתי את אותו נושא הציור שצויר ע"י  שלומיתי. למרות הדמיון בין הציורים נראה בעליל ששלומית היטיבה להבין ולבטא את מצב רוחו העכור של וינסנט. שלומית  מצליחה בעזרת מריחות צבע בהירים להעביר תחושה של נפש מסוכסכת המחפשת תכלית. כשעמדתי מביט בציור של ואן גוך נזכרתי שהיא אמרה לי באחד הפעמים שבהם ישבנו מחובקים יחד על הספה, מביטים יחד האלבום ציורים של אחד המאסטרים " אני מחפשת את עצמי ודרכי בציור ממש כמו וינסנט" . הקשר בין אשתי לוינסנט הלך והתברר כשראיתי והשוויתי את עבודות קיני הציפורים  של השניים . אני כמובן לא אובייקטיבי אך ארבעים שנות הסתכלות בעבודות של אשתי וציירים אחרים נתנה בידי את היכולת  לשפוט. אין כל ספק שהציורים של רעייתי המיוחדת עלו על אלה של ואן גוך. יש בציורי קני הציפורים של שלומיתי הרבה אהבה למשפחה, לגוזלים ולגוזלי גוזלים, בעוד שקיני הציפורים של ואן גווך עקרים, חלולים ומחפשים משהו שכנראה לא היה לו. פסל בת-שבע באמבטיה של ואן גוך היה רציני וחדור אמונה בסיפורי הברית הישנה, ואילו בת שבע באמבט של שלומיתי היה עליז ומלא הומור , והתייחס לבת שבע המופקרת כאל בדיחה לא מוצלחת ששלחה את בעלה אוריה לאן ששלחה. כשהבנתי את הקשר בין אשתי לוינסנט כבר לא השוויתי גם  לא קינאתי ברוחו של קצוץ האוזן .דרך עבודת ואן גוך, ידוע ידעתי מה כוחה ומה גדול הכישרון של רעיתי, אשת חיקי, שלומיתי ז"ל .

שלשום בערב כיפור חזרתי ארצה ומצאתי את עצמי בבית הכנסת מתפלל על נשמת שלומיתי שלי.  עם סיום התפילה בשעה עשר בלילה עליתי לקברה של אהובתי האחת ובמשך שעתיים בהם היינו לבד, סיפרתי לה על התערוכה, על העבודות שראיתי ועל המסקנות שהסקתי . אני יודע שהיא חייכה את חיוכה החכם והטוב , צחקה בינה לבינה ואמרה יעקובי ( ב לא דגושה ) שלי כמה אתה תמים, נכון, חיפשתי דרך לצייר, אך המאהב שלי הייתה תתמיד אתה, ורק  אתה…..

….        חדר ואן גוך - שלומית

באמסטרדם התברר לי כי לאשתי היה מאהב

מעשה שהיה כך היה. בעת אחד מביקורי אצל אורה ואמיר חברינו הטובים סיפרה לי אורה כי באחד מביקורי שלומיתי שלי, אצל אורה ואמיר בצרפת שם שהו בשליחות המדינה, ביקשה שלומית לראות את קברו של ואן גוך בכפר הציורי אובר-סור-אואז (Auvers sur Oise) מרוחק כ שלושים ק"מ מפריז . על פי סיפורה של אורה הביקור בכפר יצא מיד לפועל ביום ראשון הקרוב שהוא יום שבתון לצרפתים. במהלך הביקור  בין האתרים המוכרים מציורי ואן גוך בכפר  נראתה שלומית נרגשת, ועצורה ולא התבדחה כדרכה. השלושה עברו בכפר היפה לא פסחו על אף אתר שהיה לו קשר לואן גוך כשפניהם מועדות לבית הקברות המקומי. השלושה נגשו לקבר ואן גוך ואחיו טאו. קבר האחים לבית ואן גוך נראה מוזנח ונראה שהעשבים לא נוכשו והקבר לא טופל. להפתעת אורה החלה שלומיתי שלי לנקש את העשבים ולנקות הקברים באהבה ובשקידה, רק כששלומית סימה את הניקיון שמו השלושה את פעמיהם חזרה לפריז כששלומית חוזרת לעצמה ומספרת אנקדוטות ובדיחות .

מאז שאורה סיפרה לי את הסיפור סערה רוחי, מקנאת אוהב, כשאני אומר לעצמי חייתי ליד שלומיתי שלי ארבעים ואחת שנים ועוד שישה חודשים ולא ידעתי כלל על יחסה המיוחד לוינסנט. בחג ראש השנה האחרון הוזמנתי ע"י בני רועי לבקר בהולנד, זו הייתה הזדמנות להקדיש זמן לואן גוך ועבודותיו ובאותו זמן לנסות ולהבין מה הייתה מערכת היחסים בין אשתי לאותו וינסנט ואן גוך שחי בסוף המאה התשע עשרה. כך מצאתי את עצמי מבקר במוזאון "ואן גוך" באמסטרדם.

המוזאון מכיל ארבע קומות ובכולן מוצגים עבודות של האומן ההולנדי. לא אלאה אותך הקורא בפרוט העבודות המוצגות במוזיאון ואגש ישר לעניין. ובכן הקשר הראשון בין שלומית לואן גוך התגלה לי כבר בקומה הראשונה שם התברר כי ואן גוך בדיוק כמו שלומיתי שלי חיפשו דרך חדשה שבה יוכלו להביע את עצמם ורעיונותיהם. כך נראה שדה חיטה ששניהם ציירו במריחות עדינות של כתמי צבע שיוצרים שדה חיטה הנעה ברוח קלילה, הדמיון בין העבודות מדהים ומגלה יכולת ודמיון מפליא. בקומה השנייה של התערוכה הוצג ציור חדרו של ואן גוך. בדמיוני ראיתי את אותו נושא הציור שצויר ע"י  שלומיתי. למרות הדמיון בין הציורים נראה בעליל ששלומית היטיבה להבין ולבטא את מצב רוחו העכור של וינסנט. שלומית  מצליחה בעזרת מריחות צבע בהירים להעביר תחושה של נפש מסוכסכת המחפשת תכלית. כשעמדתי מביט בציור של ואן גוך נזכרתי שהיא אמרה לי באחד הפעמים שבהם ישבנו מחובקים יחד על הספה, מביטים יחד האלבום ציורים של אחד המאסטרים " אני מחפשת את עצמי ודרכי בציור ממש כמו וינסנט" . הקשר בין אשתי לוינסנט הלך והתברר כשראיתי והשוויתי את עבודות קיני הציפורים  של השניים . אני כמובן לא אובייקטיבי אך ארבעים שנות הסתכלות בעבודות של אשתי וציירים אחרים נתנה בידי את היכולת  לשפוט. אין כל ספק שהציורים של רעייתי המיוחדת עלו על אלה של ואן גוך. יש בציורי קני הציפורים של שלומיתי הרבה אהבה למשפחה, לגוזלים ולגוזלי גוזלים, בעוד שקיני הציפורים של ואן גווך עקרים, חלולים ומחפשים משהו שכנראה לא היה לו. פסל בת-שבע באמבטיה של ואן גוך היה רציני וחדור אמונה בסיפורי הברית הישנה, ואילו בת שבע באמבט של שלומיתי היה עליז ומלא הומור , והתייחס לבת שבע המופקרת כאל בדיחה לא מוצלחת ששלחה את בעלה אוריה לאן ששלחה. כשהבנתי את הקשר בין אשתי לוינסנט כבר לא השוויתי גם  לא קינאתי ברוחו של קצוץ האוזן .דרך עבודת ואן גוך, ידוע ידעתי מה כוחה ומה גדול הכישרון של רעיתי, אשת חיקי, שלומיתי ז"ל .

שלשום בערב כיפור חזרתי ארצה ומצאתי את עצמי בבית הכנסת מתפלל על נשמת שלומיתי שלי.  עם סיום התפילה בשעה עשר בלילה עליתי לקברה של אהובתי האחת ובמשך שעתיים בהם היינו לבד, סיפרתי לה על התערוכה, על העבודות שראיתי ועל המסקנות שהסקתי . אני יודע שהיא חייכה את חיוכה החכם והטוב , צחקה בינה לבינה ואמרה יעקובי ( ב לא דגושה ) שלי כמה אתה תמים, נכון, חיפשתי דרך לצייר, אך המאהב שלי הייתה תתמיד אתה, ורק  אתה…..

….        חדר ואן גוך - שלומית

About the author

Related posts

One Comment on “באמסטרדם התברר לי כי לאשתי היה מאהב

  1. יעקוב הצלחת לרגש אותי .
    מתברר ש George Brassens לא צדק כשהוא כתב את השיר ״ אין אהבות שמחות ״
    ( גם בביצוע של יוסי בנאי )

    Reply

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

000-017   000-080   000-089   000-104   000-105   000-106   070-461   100-101   100-105  , 100-105  , 101   101-400   102-400   1V0-601   1Y0-201   1Z0-051   1Z0-060   1Z0-061   1Z0-144   1z0-434   1Z0-803   1Z0-804   1z0-808   200-101   200-120   200-125  , 200-125  , 200-310   200-355   210-060   210-065   210-260   220-801   220-802   220-901   220-902   2V0-620   2V0-621   2V0-621D   300-070   300-075   300-101   300-115   300-135   3002   300-206   300-208   300-209   300-320   350-001   350-018   350-029   350-030   350-050   350-060   350-080   352-001   400-051   400-101   400-201   500-260   640-692   640-911   640-916   642-732   642-999   700-501   70-177   70-178   70-243   70-246   70-270   70-346   70-347   70-410   70-411   70-412   70-413   70-417   70-461   70-462   70-463   70-480   70-483   70-486   70-487   70-488   70-532   70-533   70-534   70-980   74-678   810-403   9A0-385   9L0-012   9L0-066   ADM-201   AWS-SYSOPS   C_TFIN52_66   c2010-652   c2010-657   CAP   CAS-002   CCA-500   CISM   CISSP   CRISC   EX200   EX300   HP0-S42   ICBB   ICGB   ITILFND   JK0-022   JN0-102   JN0-360   LX0-103   LX0-104   M70-101   MB2-704   MB2-707   MB5-705   MB6-703   N10-006   NS0-157   NSE4   OG0-091   OG0-093   PEGACPBA71V1   PMP   PR000041   SSCP   SY0-401   VCP550   AWS-SYSOPS   CISSP   70-480   350-018   70-347   642-999   70-270   JK0-022   MB6-703   70-246   1Z0-061   70-487   70-417   300-206   400-201   2V0-620   102-400   70-480   CRISC   350-029   200-355   2V0-621   2V0-620   EX300   70-347   220-902   70-980   220-802